Svensk superservice Del 1 - produktkunskap

Här inleder vi en serie om Svensk Superservice. Det här är många butikers oslipade diamant som i dess bländande sken ger kunden strålglans och som reflekteras tillbaka på butiken och ger energi.
 
1. Vad innebär superservice för dig? Det verkar saknas i många av Sveriges butiker idag.
Välkomna kunden, säg alltid hej till kunden. Inled ett samtal om den produkten kunden visat intresset för, exempelvis genom att ha tagit i den. Informera tydligt om varan, dess design, tillverkning och kvalitet. Visa gärna hur varan kan kompletteras, assietterna till frukostkopparna och plånboken till handväskan.

Så det du säger är alltså att produktkunskap är viktigt?

Ja, det är mycket viktigt. Kunden ska ha med sig mer än en påse ut från butiken, gärna en upplevelse eller kunskap. Varje produkt har sin egen lilla historia och berätta den för kunden, det brukar vara väldigt uppskattat. Det här ska givetvis vara fysiska butikers signum, som är helt oslagbart när det görs med superservice.   

En annan del av superservice som man inte pratar så mycket om är hantering av eventuella reklamationer. Dessa ska avklaras snabbt och korrekt av butiken. Ta möjligheten att vända något negativt till något överraskande positivt.    

2. Ge mig dina tre viktigaste inledande förhållningssätt för att ge superservice:
Bjud in kunden till ett samtal i butiken. Försök förstå vad kunden söker just idag.  

Det där var bara två förhållningssätt! Ja, jag stannar där för detta är svårt nog, men lyckas man med dessa har du definitivt kommit en bit för att ge kunden Superservice.

Detta ska ske med lättsamhet, håll inledningsvis ett bra avstånd i butiken, vi svenskar gillar det. Plocka gärna med någon annan vara när samtalet inleds. Lycka till!