Skyltning av fönster

Tänk vilken nyfikenhet ett skyltfönster kan skapa. Nyfikenhet på en vara eller nyfikenhet på att få uppleva en lika vacker miljö inne i butiken. Estelle delar här med sig av några enkla och konkreta råd. Prova och se vilken respons det ger!

1. Vad är absolut viktigast att tänka på?
Ett skyltfönster har ett viktigt syfte och det är skapa uppmärksamhet. Det ska vara effektfullt! När du planerar en skyltning, välj då en ”för stark färg” eller ett ”för starkt mönster” som bas. Kunden vill se det oväntade i en skyltning, det ska ge en dos förväntning och en dos entusiasm. Tänk att det ska vara starkare än vad kunden själv kan tänka sig hemma i slutänden.

Det är också viktigt att använda två-stegs-principen. Det kunden ser i skyltfönstret ska presenteras inne i butiken, och helst vara synligt från entrén. Igenkänningsfaktorn och möjligheten att få stilla sin nyfikenhet är A och O. För att underlätta igenkänningsfaktorn och visa vägen är bra belysning och lättillgänglighet viktiga saker att tänka igenom i butiken.       

2. Finns det några klassiska misstag som bör undvikas?
Försök inte visa allt. Det är lätt att lockas till att visa alla nyheter på en gång. Försök istället att plocka ihop saker som trivs tillsammans. Skapa exempelvis en liten komprimerad hemmiljö. Tänk igenom vad du skulle vilja njuta av i en läshörna, en vacker sommarveranda eller ett klassiskt lantkök. Se till att alltid få med textilier, en (liten!) möbel, lampa och matta.
 

En hemmiljö till skyltfönstret. En pläd vikt över en pall, en grön växt och några uppskyltade varor, som förhoppningsvis väcker nyfikenhet.

Ett ytterligare misstag är att släcka belysningen i skyltfönstret när butiken stänger, särskilt under den mörka årstiden. Försök ordna med timer så att kvällsflanörer får något vackert att titta på, om du inte vill ha belysningen tänd hela natten.

3. Spelar storleken på fönstret någon roll?
Nej, är det korta svaret!