Är din butik ett museum  eller ullared?

Vi följer upp föregående råd från Skylta Fönster. Det kunden ser i skyltfönstret ska presenteras inne i butiken. Det innebär fokus på andra delen av två-stegsprincipen.

1. Vad menar du med museum eller Ullared?
Ibland kan man ha lyckats för väl med sin skyltning i butiken, allt är för perfekt. Det gör att kunden inte vågar röra något. Det är vad jag menar med ”museum”. Det finns en nyfikenhet hos kunden att få använda flera sinnen, känna, lukta och lyssna. Hur frasar tyget när jag tar i det, hur känns muggen att hålla i, vad doftar det vackra ljuset. Bejaka nyfikenheten och bjud in till att utforska varorna.

Även motsatsen till perfektion där ett kaos av färger, mönster och för mycket av allt stör ögats intryck, elegansen och njutningen.
 
Det enkla rådet är att vara uppmärksam på hur ofta du behöver ”rätta till” skyltningen, Dekorera och arrangera din skyltning snyggt och fräscht. Ett sätt som sedan visar att du har träffat rätt, är när kunderna lyfter, känner och tittar på varorna.  Om du ofta behöver gå och rätt till/plocka iordning ska du se det som en framgångsfaktor för då har kunden intresserat sig för varorna.

2. Vad kännetecknar en inbjudanden presentation av varor inne i butiken?
En inbjudande presentation ska hjälpa kunden till devisen Titta – Känn – Plocka. Vad menar jag med det, ja jag tar ett litet exempel.

Det är alltid trevligt att skylta upp ett dukat bord inne i butiken. Om det är inför en stundande högtid ska bordet stå färdigdukat ca 4 veckor innan. Utgå alltid från festligt, färgrikt och glädjefyllt och anpassa till högtiden eller temat. Kraftfull ljussättning är A och O. Glöm inte att rikta om belysningen då och då, det skapar en helt ny känsla. Det här inbjuder till att Titta.
 

Bordet är dukat. Massor av härliga pläder att lyfta upp och känna på. Färg, fest och fint porslin.   

Tänk på att göra det enkelt för kunden, ha de skyltade varorna nära till hands. Om bordet har fått en vacker, väl struken duk, så vill givetvis kunden känna på tygkvaliten och se på fallet i tyget. Det är svårt att göra när det ligger på bordet. Se då till att tygprover finns nära till hands, som en del i skyltningen. Låt det dukade porslinet på bordet också finnas i närheten, för att göra det enkelt för kunden att känna, titta och ta ett beslut. Det här inbjuder till att Känna och Plocka.

3.  Vad är ditt bästa tips för en tilltalande presentation av varor?
När du är klar med presentationen ska du alltid ställa dig frågan – skulle du vilja sätta dig vid det här bordet och vara med på festen? Om inte, gör om!