Skylta på färg eller märke?

Har du inte redan prövat detta ska du genast sätta igång och komponera ihop en nyansrik färgkavalkad i blått..... eller någon annan härlig färg. Utomordentligt bra träning i presentationsteknik och en chans att gå igenom butikens varor, såväl nyheter som lite mer långsamma ting.

1. Vad menar du med att skylta på färg eller varumärke?
Att skylta på färg innebär att butiken hjälper kunden att få en enhetlig och tilltalande bild genom att varor grupperas utifrån färg. Att skylta på märke innebär att olika varumärken ställs mot varandra. Vid skyltning på färg är det alltid enklare att få med alla varor i butiken, inte endast nyheter som då lätt hamnar i fokus.

 2. Vad kännetecknar en väl komponerad färgskyltning?
Jobba med en färg och se till att det finns varor i flera nyanser. Lägg sedan till en komplementsfärg som skapar det oväntade och lite dynamik. Blanda material och strukturer för att få fram spännande kombinationer.  

Några exempel – mörka dova färger kompletteras med borstad mässing eller annan metall. Ljusa och skira färger för vår och sommar trivs gärna med blommigt porslin och blekta pasteller.

 

Porslin ton i ton i ljuvliga pasteller. Ett doftljus i en stark avvikande kulör skapar ett arrangemang med dynamik och något för blicken att landa på.

3. Vad är fördelarna med att gruppera på färg?
När du sätter varor i färg är det lättare för kunden att hitta det som den tycker om. För butiken är det en synnerligen bra aktivitet för att skapa en maffig och uppseendeväckande presentation även om varorna börjar minska i antal.